Whatsapp met ons

De Gebruikerstraining Telefonie: alles voor een succesvolle adoptie
Nieuws 10 mei 2021

De Gebruikerstraining Telefonie: alles voor een succesvolle adoptie

Het is zover: u heeft zorgvuldig een keuze gemaakt voor KPN EEN als nieuwe telefonieoplossing. Deze belooft allerlei voordelen waar u én uw collega’s van profiteren. Maar hoe verzekert u zich van deze voordelen? Door een succesvolle adoptie. En daarbij is de gebruikerstraining telefonie van Axoft onmisbaar. We spreken met Steven Rietveld hierover. Steven is accountmanager bij Axoft en verzorgt de trainingen. Zijn doel is ervoor zorgen dat iedereen blij is met de nieuwe oplossing.

Enthousiasme bij iedereen

Dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren, iedereen blij maken. Steven vertelt: “Zo is het ook, niets meer en niets minder. Mijn doel is dat iedereen blij wordt van een nieuwe telefonieoplossing. Van MT tot alle collega’s op de werkvloer.”

IT-projecten kunnen een grote impact hebben op de manier van werken. We spreken dan ook van een succesvolle adoptie als de dienstverlening minimaal lijdt onder de verandering. Daarom focust Steven tijdens de training vooral op de belangrijkste personen hierbij: “De gebruikers van een telefonieoplossing kunnen de nieuwe oplossing maken of kraken. Zij zullen er namelijk dagelijks mee gaan werken. Hen móét je dus enthousiast krijgen over de oplossing. En daarvoor hebben we vanuit onze Axoft-cademy de Gebruikerstraining Telefonie ontwikkeld.”

De verwachtingen overtreffen

Tijdens de gebruikerstraining telefonie is het doel om iedereen enthousiast te maken over de oplossing. Dit gebeurt door de training precies af te stemmen op ieders wensen en behoeften. Het rekening houden met iedereen in de organisatie maakt het voor Steven een mooie uitdaging: “U kent het wel: niet iedereen in de organisatie zit te wachten op ‘weer iets nieuws’. Verandering is voor de een nu eenmaal wat natuurlijker dan voor de ander. Eén ding is zeker: na de gebruikerstraining zaten ze wél te wachten op de nieuwe telefonieoplossing! We willen iedereen enthousiast maken zodat ze zich afvragen waarom die oplossing er niet eerder was.”

Van gebruikers naar ambassadeurs

Tijdens de gebruikerstraining focust Steven erop dat echt íédereen enthousiast wordt van de oplossing en de functionaliteiten. Er is uitgebreid aandacht voor vragen of onzekerheden met betrekking tot het gebruik. Steven: “We willen dat iedereen vol vertrouwen achter de knoppen zit straks. Als we dat voor elkaar krijgen, krijg je echte ambassadeurs binnen de organisatie. En als je enthousiast bent, dan draag je dat automatisch uit. Enthousiasme werkt aanstekelijk; een effect dat we, maar wat graag creëren bij uw nieuwe IT-oplossing.”

Betrek collega’s vanaf het begin

Het kiezen en implementeren van een telefonieoplossing gaat niet over één nacht ijs; het is een proces dat met gemak meerdere weken tot maanden in beslag neemt. Op welk moment betrekt u de gebruikers erbij en wanneer kunt u hen het beste trainen?

“Het betrekken van de medewerkers gebeurt eigenlijk al in de oriëntatiefase van een nieuwe oplossing. Om te komen tot de juiste opstelling en functionaliteiten is het belangrijk dat u zowel de huidige ervaringen als de wensen ten aanzien van een nieuwe oplossing in kaart brengt. En dat voor verschillende personen en functies in het bedrijf. Door de betrokkenheid al in deze fase te hebben, zal een gekozen oplossing veel beter gedragen worden bij de implementatie.”

Over wanneer het beste moment is om te trainen vertelt Steven het volgende: “Het liefste trainen we iedereen een aantal dagen voordat de oplossing live gaat. We zitten dan kort op de oplevering. Dit is een bewuste keuze. Het leeft namelijk erg in de organisatie op dat moment. Omdat ze kort na de training de oplossing in het écht gaan gebruiken, blijft de kennis ook beter bij dan wanneer er een maand van tevoren al wordt getraind.”

Op locatie of op afstand

Steven komt het liefste op locatie langs om iedereen te trainen. “In de meeste gevallen is de oplossing dan al geïnstalleerd en klaar voor gebruik. Een betere ‘testopzet’ bestaat er niet!” Natuurlijk is het belangrijk om de coronamaatregelen te volgen. “Als het niet anders kan, dan kunnen we ook prima op afstand trainen, bijvoorbeeld via Microsoft Teams. Maar het liefste ben ik in dezelfde ruimte met iedereen in contact. Het blijft mensenwerk!”

Ga ook voor een succesvolle adoptie

Wilt u van uw IT- of telecomproject ook een succes maken? Bij Axoft begeleiden we u van advies tot oplevering en daar hoort een succesvolle adoptie bij. We vertellen u graag meer over onze gebruikerstrainingen. Lees hier meer informatie over onze trainingen of neem gerust contact op met Steven of een van zijn collega’s bij Axoft.