Whatsapp met ons

Een radiostation kan het zich niet permitteren om even niet in de lucht te zijn,
daarom zijn betrouwbare verbindingen cruciaal.

FunX is geen doorsnee radiozender. Het radiostation startte met uitzenden in 2002 en Jeroen Leering, Manager Techniek, is er vanaf het eerste uur bij. Sindsdien is er veel veranderd.

“Het is een stuk professioneler geworden, maar nog altijd leunen we heel dicht tegen ons publiek aan met reporters op straat in de vier grote steden. Vooral urbanmuziek en de actualiteit voor jongeren tussen de 15 en 35 jaar. Ben je al wat ouder? Voel je jong, luister gewoon een keer en laat je verrassen met een aantrekkelijke mix van hiphop, R&B, dance, reggae en tussendoor interessante onderwerpen.” Als Manager Techniek is Jeroen Leering verantwoordelijk voor alles waar stroom op staat. “Dat is dus heel breed; van de verlichting tot de uitzendapparatuur, het datanetwerk en de verbindingen.

We hadden hier ISDN-lijnen en dat kende met de jaren wel wat beperkingen. Voor de bereikbaarheid gold dat het lastig was om door te schakelen naar de verschillende locaties en we wilden naar een situatie waarbij we altijd en overal telefonisch bereikbaar zijn en niet afhankelijk van de aanwezigheid van een telefoniste. Bovendien hebben we regelmatig belspelletjes in de programma’s en wanneer er dan bijvoorbeeld kaartjes voor een concert van Beyoncé te winnen waren, was de kans groot dat de telefooncentrale plat ging.”

Wensen en eisen geïnventariseerd

In 2014 zijn de toekomstwensen op papier gezet en de ideeën verder uitgewerkt in samenwerking met Axoft. “We wilden goed voorbereid aan dit project beginnen, want we zagen wel direct de voordelen van KPN ÉÉN, maar wilden voorkomen dat we zaken over het hoofd zagen. Wij zijn niet te vergelijken met gewone bedrijven. Er zijn locaties waar we 24/7 bereikbaar moeten zijn – dat geldt voor de studio’s – maar de werkplekken van het kantoorpersoneel zijn ’s avonds leeg en die telefoonlijnen mogen dan naar een antwoordboodschap doorgeschakeld worden. De combinatie van altijd wel-bereikbare toestellen en op bepaalde uren niet-bereikbare toestellen moest goed doordacht worden uitgewerkt en dan moesten we dus nog eens van die extreme pieken kunnen opvangen.”

Begin 2014 was dus de eerste inventarisatie qua wensen en eisen. De uiteindelijke implementatie was in het voorjaar van 2015. Jeroen Leering: “Dat lijkt wellicht een wat lange aanloop, maar die goede voorbereiding heeft geresulteerd in een zeer soepele uitrol. Een ervaren projectleider van Axoft leidde alles in goede banen en eigenlijk hebben we het vooraf uitgedachte stappenplan één-op-één uitgevoerd.

De vraagstelling vanuit FunX

FunX wenste vervanging van de vier verouderde lokale ISDN telefooncentrales door een toekomstvaste oplossing die garant staat voor eenvoudige beheersbaarheid en maximale bereikbaarheid, waarbij digitale en analoge technologie gecombineerd kan worden.

De oplossing van Axoft voor FunX

KPN ÉÉN voor de totale bedrijfscommunicatie. Alles wordt via de Cloud afgehandeld en er hoeft dus niet meer in fysieke telefooncentrales te worden geïnvesteerd. Tevens is er gezorgd dat de uitzendstudio’s die behoefte hebben aan analoge verbindingen middels ATA-modules over de digitale lijnen lopen. Ook de mobiele telefonie, alles is vervat in één totaaloplossing; KPN ÉÉN.

De nieuwe situatie

KPN ÉÉN bleek de oplossing voor de totale bedrijfscommunicatie met alle bijbehorende beheervoordelen van dien. “Ook de mobiele telefonie is in deze KPN ÉÉN-oplossing ondergebracht. één contract, één factuur en één aanspreekpunt voor 1 vast bedrag per maand, dat werkt wel zo prettig. We zijn met deze contractvorm voordeliger uit én beter bereikbaar. Voor de belpieken – wanneer tientallen luisteraars tegelijk gaan bellen – hebben we speciale lijnen gedefinieerd en voor de studio’s wordt via ATA-converters het signaal omgevormd zodat analoog over digitale lijnen kan lopen. Aan alles is gedacht en we zijn klaar voor de toekomst.”

Een partner waar je op kunt bouwen

“De samenwerking met Axoft dateert uit de tijd dat KPN besloot om ons type klant niet meer rechtstreeks te bedienen. KPN heeft ons op het spoor gezet van Axoft en dat bevalt uitstekend. Vanaf het begin weten we goed en snel te schakelen en het persoonlijke contact met onze vaste accountmanager Ricardo de Rijcke verloopt uiterst prettig.

“De radiostudio’s brengen de luisteraars in de ether via KPN EEN.”

Hij kan dingen heel helder verwoorden en voor iedereen begrijpelijk uitleggen. Bovendien reageert hij net als de rest van de organisatie altijd snel op onze vragen. Ze weten waar ze het over hebben en als het lastigere materie betreft dan zoeken ze het voor je uit en komen met gedegen, goed onderbouwd advies. Rotterdamse nuchterheid en ze weten van aanpakken!”

 

Over FunX

De zender kent vier stadsedities en sinds 2005 een landelijke editie. De lokale uitzendingen bestaan uit een gezamenlijk raamprogramma, waarbij enkele uren gesplitst zijn in verschillende (lokale) edities. Deze stadsedities worden via de FM omroepband uitgezonden in de buurt van de genoemde steden. De landelijke editie wordt uitgezonden via DVB-T, DAB+, kabel, satelliet en internet. Het luisteren meer dan waard!

De kracht van Axoft volgens Jeroen Leering

(Manager Techniek, FunX)

  • KPN-partner met kennis van zaken
  • Tijdens implementatie doelgericht projectmanagement
  • Prettig contact met vaste accountmanager
  • Afspraak is afspraak en altijd snelle, correcte reactie op al onze vragen
Ricardo

Is IT en telecom ook cruciaal voor jouw bedrijf?

Neem contact op met Ricardo, voor meer informatie over deze case