Whatsapp met ons

Roaming like HOME
Nieuws
6 juni 2024

Roaming like HOME

Voorkom onnodige hoge kosten tijdens je vakantie

In welke landen is bellen, sms’en en internetten mogelijk zoals in Nederland?

België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Andorra, Faeröer Eilanden, Kanaaleilanden (Guernsey, Jersey), Isle of Man, Monaco, San Marino en Vaticaanstad.

  • Frankrijk is inclusief Franse Overzeese gebieden: Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana, Réunion, Mayotte en Saint Martin.
  • Portugal is inclusief Azoren en Madeira.
  • Spanje is inclusief de Canarische eilanden.
  • Verenigd Koninkrijk is inclusief Gibraltar.

De EU wetgeving geldt dus niet in bijvoorbeeld Turkije, Servië, de Nederlandse Antillen, Aruba en Curaçao.

Buiten Europa kan je gebruik maken van voordeelmodules.

Extra Voordeel landen (1GB voor € 20,00) in 24 populairste bestemmingen buiten de EU;

Geldig in de volgende landen: Aruba, Australië, Bonaire, Canada, China, Curaçao, Filippijnen, Hong Kong, India, Israël, Koeweit, Maleisië, Montenegro, Nieuw Zeeland, Rusland, Saba, Singapore, Sint Eustatius, Sint Maarten, Taiwan, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten, Verenigde Staten en Zuid-Korea.

Voordeel landen (250MB voor € 25,00) in 33 populaire bestemming:

Geldig in de volgende landen: Albanië, Amerikaans Samoa, Amerikaanse Maagdeneilanden, Argentinië, Bosnië en Herzegovina, Brazilië, Cambodja, Chili, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, El Salvador, Honduras, Indonesië, Jamaica, Japan, Kosovo, Macedonië, Mexico, Nicaragua, Noordzee, Oekraïne, Panama, Paraguay, Peru, Puerto Rico, Servië, Sri Lanka, Suriname,  Thailand, Tunesië, Uruguay en Zuid-Afrika.

LET OP: Verkeer bij of naar satelliet, aero en maritieme providers maakt geen onderdeel uit van de voordeeloptie.

Overige landen buiten de EU (100MB voor € 50,00) in de overige landen; 

Geldig in de volgende landen behalve EU, Extra Voordeel Landen, Voordeel Landen, Britse  Maagdeneilanden, Cookeilanden, Djibouti, Ethiopië, Fiji, Guam, Libië, Malediven, Zuid-Soedan, Sudan, Togo, Vanuatu en Zambia.

LET OP: Verkeer bij of naar satelliet, aero en maritieme providers maakt geen onderdeel uit van de voordeeloptie.

Bovenstaande voordeelmodules moet gekoppeld zijn aan het 06 of 0970 nummer. Weet je niet zeker of dit is gebeurd, neem dan contact op met onze Servicedesk, 088-2210800 optie 3 – 2.

EU tarief informatie

Bij het passeren van de grens ontvangt de klant een welkomst SMS bericht. In dit bericht staan de tarieven en eventueel aanvullende informatie. Deze informatie is verplicht gesteld vanuit de Europese Unie.

De klant ontvangt deze informatie automatisch bij het passeren van de grens (push berichten). De klant kan zich hiervoor afmelden door een sms te zenden naar 1330 met de tekst: “info uit”. De klant kan ook zelf deze berichten opvragen door te bellen naar +3112001330 of te sms’en naar 1330 (pull berichten).

Dataregulering

Ter bescherming van consumenten en zakelijke gebruikers heeft de Europese Unie besloten dat bij een datalimiet van € 40,00 en € 50,00 (excl. btw) per maand de gebruiker gewaarschuwd dient te worden. Deze regelgeving geldt ook voor M2M toepassingen.

Als de klant 80% van zijn limiet heeft verbruikt, dan ontvangt hij een sms om hem hierop attent te maken. Wil hij doorgaan met dataverbruik, dan moet hij een sms terugsturen naar 1330 (gratis) met ‘ja’. Heeft de klant 100% van zijn limiet verbruikt en geen sms verzonden, dan stopt de verbinding en kan hij gedurende die maand geen gebruik meer maken van internet/e-mail vanuit het buitenland.

KPN heeft in 2023 een uitbreiding gedaan op de Blokkades per SMS, de Roaming blokkade zal nu naast bij € 50,00 ook bij de bedragen € 100,00 € 250,00 en € 500,00 optreden.

Elk van deze blokkades heeft een unieke code die door de gebruiker moet worden verstuurd naar 1330 om deze op te heffen, deze staat tevens in de SMS die de gebruiker ontvangt wanneer de blokkade wordt opgevoerd.

  • €50,00: SMS JA naar 1330
  • €100,00: SMS JA 100 naar 1330
  • €250,00: SMS JA 250 naar 1330
  • €500,00: SMS JA 500 naar 1330

Let op: Binnen de EU maar niet in Nederland kan DATA verbruik geblokkeerd worden. De gebruiker ontvangt een 80% en een 100% melding als het persoonlijke datalimiet gehaald is. De gebruiker kan alleen door het versturen van een SMS dataverbruik continueren. 

Welke APN moet ik instellen op het apparaat?

 Standaard zijn de volgende APN’s beschikbaar:

  • internet: deze APN wordt gebruikt voor een standaard data aansluiting over 3G en 4G. Op dit toegangspunt is een firewall en NAT actief. Wanneer je een RDP (Remote Desktop) sessie probeert op te zetten of een VPN naar een apparaat die verbonden is via dit APN zal dit bijvoorbeeld niet werken. Wanneer je alle verbindingen vanaf het apparaat opzet, is dit de meest ideale toegangspunt welke je kan gebruiken.
  • portalmmm.nl: deze APN werd tot 01-02-2024 gebruikt voor zowel streaming, mail en internet over 4G en 5G op de mobiel op basis van IPv4 Only. Op aansluitingen besteld na deze datum wordt deze niet langer geprovisioned. Op deze APN is een firewall actief. Met deze APN kan je ook gebruik maken van een proxy server. Deze APN wordt default geprovisioned op alle toestellen met uitzondering van iPhones met v11.0 of hoger.
  • advancedinternet: deze APN wordt gebruikt voor een data aansluiting met gebruik van een vast IP adres en NAT44.
  • routit: deze APN wordt gebruikt in combinatie met Mobile Interconnect.  De Routit APN is volledig transparant. Er is geen firewall en NAT actief.

PAY-AS-You-GO

Wordt er geen gebruik gemaakt van voordeelmodules dan worden de buitenbundelkosten in rekening gebracht. (Pay-AS-You-GO).

Mobiel internet in het buitenland (roaming)

  • Prijs per MB in de EU: Zoals in NL
  • Prijs per MB in de rest van de wereld: € 2,0661

Mobiel internet in het buitenland wordt afgerekend per 1kB

Data roaming blokkade bij € 750,00.

Bij € 750,00 dataverbruik tegen Pay-As-You-Go tarief in het buitenland (excl. verbruik binnen de Voordeellanden Internet en Overige landen buiten EU 100MB voordeelopties) wordt vanuit Axoft  roaming geblokkeerd. Deze blokkade is permanent totdat de Axoft de blokkade opheft.

Bellen en gebeld worden in het buitenland (roaming)

Tarieven gelden alleen indien je geen gebruikmaakt van de voordeelopties

  • EU (bellen / gebeld worden) Zoals in NL
  • Rest van de wereld (bellen / gebeld worden) € 1,3069 / € 0,9933
  • Uitzonderingen (bellen / gebeld worden) € 3,1365 / € 0,9933
  • Starttarief (Binnen EU geen starttarief) (bellen / gebeld worden) € 0,7319 / € 0,7319

Bellen en gebeld worden buiten de EU wordt afgerekend per hele minuut (naar boven afgerond). Bij bellen in het buitenland naar een niet-Nederlands nummer geldt het hoogste tarief van de roaming zone van waaruit het gesprek wordt opgezet (waar je je bevindt) en de thuiszone van het bestemmingsnummer en de bijbehorende manier van afrekenen.

Spraak blokkade bij € 750,00.

Bij € 750,00 spraakverbruik tegen PAY-As-You-Go tarief in het buitenland wordt spraak niet geblokkeerd. Vanuit Axoft krijgt de Telecom Manager via de email een waarschuwing over het hoogverbuik.

Voorbeeld.

Hoe werkt het met bellen van, naar en in het buitenland?

  • Bellen vanuit Nederland naar een Nederlands nummer in het buitenland valt wel onder de nieuwe regelgeving. Bellen vanuit Nederland naar vast of mobiele nummers in de EU valt niet onder de regulering. Dus:
  • Bellen vanuit Nederland naar het Nederlandse mobiele nummer van een collega die in Frankrijk is, valt binnen de bundel.
  • Bellen met het eigen Nederlandse mobiele nummer vanuit Frankrijk naar een Frans vast of mobiel nummer, valt binnen de bundel.
  • Bellen met het eigen Nederlandse mobiele nummer vanuit Frankrijk naar een collega in Nederland, valt binnen de bundel.
  • Bellen vanuit Nederland met het vast of mobiele nummer naar een EU nummer, valt buiten de bundel. Uitzondering hierop vormen de Zakelijk Mobiel Bundel XL 2016 en Zakelijk Mobiel Onbeperkt (XL) 2016 abonnementen waar bellen en sms’en vanuit Nederland naar een EU nummer is inbegrepen.

Let op: Bellen naar nummers buiten de EU valt nooit binnen de bundel.

SMS dienst

Hoe stel ik SMS Notificatie in?

Er kan een notificatie van het bericht worden opgevraagd, of het bericht goed is afgeleverd. Dit kan worden opgevraagd door voor het bericht *0# te toetsen. Door dit commando gaan er 3 tekens van de 160 verloren, maar de ontvangende partij ziet dit commando niet terug in de ontvangen sms.

Er zijn een aantal mogelijke notificatie meldingen:

  • Bericht kan niet worden afgeleverd
  • Bericht wordt ook niet getracht nogmaals af te leveren
  • Bericht kan niet worden afgeleverd en zal op een later tijdstip worden afgeleverd
  • Ontvanger heeft mogelijk het toestel uit staan of is buiten bereik van het netwerk

Waarom kan ik geen SMS verzenden?

Hierbij kan het volgende nagekeken worden:

  • Staan de juiste instellingen in het toestel:
    • “Type bericht” moet op tekst of sms staan
    • Berichtencentrale nummer is +31 6 53 13 13 13
    • Antwoorden via dezelfde centrale moet uit staan
  • Is de in-, out- of conceptenbox niet te vol?

Raadpleeg KPN voor toestel specifieke instellingen en handleidingen.

Waarom kan ik geen SMS ontvangen?

Hierbij kan het volgende nagekeken worden:

  • Is de in-, out- of conceptenbox niet te vol?
  • Kan er van 1 klant niet ontvangen worden of van meerdere?
  • Staat “antwoorden via dezelfde centrale” uit?

Wij hopen dat je voldoende geïnformeerd bent over mobielgebruik binnen NL, de EU en de rest van de wereld. Mocht je een vraag hebben en/of een voordeeloptie geactiveerd willen hebben dan kan je bellen met 088-2210800 optie 3 – 2 of mailen naar service@axoft.nl.

Axoft wenst je en de gebruikers een fijne vakantie!