In welke landen is bellen, sms’en en internetten mogelijk zoals in Nederland?

De bundel is te gebruiken in de volgende EU landen:

België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Zwitserland, Andorra, Faeröer Eilanden, Kanaaleilanden (Guernsey, Jersey), Isle of Man, Monaco, San Marino en Vaticaanstad.

  • Frankrijk is inclusief Franse Overzeese gebieden: Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana, Réunion, Mayotte en Saint Martin.
  • Portugal is inclusief Azoren en Madeira.
  • Spanje is inclusief de Canarische eilanden.
  • Verenigd Koninkrijk is inclusief Gibraltar.

De EU wetgeving geldt dus niet in bijvoorbeeld Turkije, Servië, de Nederlandse Antillen, Aruba en Curaçao.

Let op: Binnen de EU maar niet in Nederland kan DATA verbruik geblokkeerd worden. De gebruiker ontvangt een 80% en een 100% melding als het persoonlijke datalimiet gehaald is. De gebruiker kan alleen door het versturen van een SMS dataverbruik continueren.

SMS naar 1330 met het woordje JA.

Scenario 1: Een eindgebruiker sms’t JA bij 80% naar 1330

  • De eindgebruiker gaat data verbruiken binnen EU/EEA landen
  • Bij het bereiken van 80% van zijn datalimiet krijgt de eindgebruiker een SMS-bericht
  • De eindgebruiker stuurt ‘ja’ naar 1330
  • De eindgebruiker ontvangt 2 SMS-berichten:
  1. bevestiging dat de SMS is ontvangen
  2. bevestiging dat de opdracht is uitgevoerd

Als de eindgebruiker zich heeft afgemeld voor datalimiet bescherming in de betreffende maand, dan ontvangt de eindgebruiker geen SMS-bericht bij het bereiken van de datalimiet (100% bericht).

Scenario 2: Een eindgebruiker sms’t JA bij 100% naar 1330

  • De eindgebruiker gaat data verbruiken binnen EU/EEA landen
  • Bij het bereiken van 80% van zijn datalimiet krijgt de eindgebruiker een SMS-bericht
  • De eindgebruiker stuurt geen sms
  • Bij het bereiken van 100% van zijn datalimiet krijgt de eindgebruiker een SMS-bericht
  • De dataverbinding wordt verbroken
  • De eindgebruiker stuurt ‘ja’ naar 1330
  • De eindgebruiker ontvangt 2 SMS-berichten:
  1. bevestiging dat de SMS is ontvangen
  2. bevestiging dat de opdracht is uitgevoerd

Welke APN moet ik instellen op het apparaat?

 Standaard zijn de volgende APN’s beschikbaar:

•          portalmmm.nl: deze APN wordt gebruikt voor zowel streaming, mail en internet over 3G en 4G. Op deze APN is een firewall actief. Met deze APN kunt u ook gebruik maken van een proxy server. Dit is de default APN.

•          advancedinternet: deze APN wordt gebruikt voor een data aansluiting met gebruik van een vast IP adres en NAT44.

•          internet: deze APN wordt gebruikt voor een standaard data aansluiting over 3G en 4G. Op dit toegangspunt is een firewall en NAT actief. Wanneer u een RDP (Remote Desktop) sessie probeert op te zetten of een VPN naar een apparaat die verbonden is via dit APN zal dit bijvoorbeeld niet werken. Wanneer u alle verbindingen vanaf het apparaat opzet, is dit de meest ideale toegangspunt welke u kunt gebruiken.

•          routit: deze APN wordt gebruikt in combinatie met Mobile Interconnect.  De Routit APN is volledig transparant. Er is geen firewall en NAT actief.

Voordeellanden Internet ( 250MB voor € 25,00)

Verkeer bij of naar satelliet, aero en maritieme providers maakt geen onderdeel uit van de voordeeloptie.

Albanië, Argentinië, Australië, Bosnië en Herzegovina, Brazilië, Cambodja, Canada, Chili, China, Colombia, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, El Salvador, Filipijnen, Honduras, Hong Kong, India, Indonesië, Israël, Jamaica, Japan, Kosovo, Macedonië, Maleisië, Mexico, Nederlandse Antillen, Nicaragua, Nieuw Zeeland, Oekraïne, Panama, Paraguay, Peru, Puerto Rico, Rusland, Servië, Singapore, Sri Lanka, Suriname, Taiwan, Thailand, Tunesië, Turkije, Uruguay, Ver. Arabische Emiraten, Verenigde Staten (VS), Zuid Afrika, Zuid Korea.

Overige landen Internet buiten de EU ( 100MB voor € 50,00)

Verkeer bij of naar satelliet, aero en maritieme providers maakt geen onderdeel uit van de voordeeloptie.

Alle landen die niet tot de EU en de Voordeellanden voordeeloptie behoren.

Bovenstaande voordeelmodules moet gekoppeld zijn aan het 06 nummer. Weet u niet zeker of dit is gebeurd, neem dan contact op met onze Servicedesk, 088-2210800 optie 3 – 2.

PAY-AS-You-GO

Wordt er geen gebruik gemaakt van voordeelmodules dan worden de buitenbundelkosten in rekening gebracht. (Pay-AS-You-GO).

Mobiel internet in het buitenland (roaming)

  • Prijs per MB in de EU: Zoals in NL
  • Prijs per MB in de rest van de wereld: € 2,0661

Mobiel internet in het buitenland wordt afgerekend per 1kB

Data roaming blokkade bij € 750,00.

Bij € 750,00 dataverbruik tegen Pay-As-You-Go tarief in het buitenland (excl. verbruik binnen de Voordeellanden Internet en Overige landen buiten EU 100MB voordeelopties) wordt vanuit Axoft  roaming geblokkeerd. Deze blokkade is permanent totdat de Axoft de blokkade opheft.

Bellen en gebeld worden in het buitenland (roaming)

Tarieven gelden alleen indien u geen gebruikmaakt van de voordeelopties

  • EU (bellen / gebeld worden) Zoals in NL
  • Rest van de wereld (bellen / gebeld worden) € 1,3069 / € 0,9933
  • Uitzonderingen (bellen / gebeld worden) € 3,1365 / € 0,9933
  • Starttarief (Binnen EU geen starttarief) (bellen / gebeld worden) € 0,7319 / € 0,7319

Bellen en gebeld worden buiten de EU wordt afgerekend per hele minuut (naar boven afgerond). Bij bellen in het buitenland naar een niet-Nederlands nummer geldt het hoogste tarief van de roaming zone van waaruit het gesprek wordt opgezet (waar u zich bevindt) en de thuiszone van het bestemmingsnummer en de bijbehorende manier van afrekenen.

Spraak blokkade bij € 750,00.

Bij € 750,00 spraakverbruik tegen PAY-As-You-Go tarief in het buitenland wordt spraak niet geblokkeerd. Vanuit Axoft krijgt de Telecom Manager via de email een waarschuwing over het hoogverbuik.

Voorbeeld.

Hoe werkt het met bellen van, naar en in het buitenland?

  • Bellen vanuit Nederland naar een Nederlands nummer in het buitenland valt wel onder de nieuwe regelgeving. Bellen vanuit Nederland naar vast of mobiele nummers in de EU valt niet onder de regulering. Dus:
  • Bellen vanuit Nederland naar het Nederlandse mobiele nummer van een collega die in Frankrijk is, valt binnen de bundel.
  • Bellen met het eigen Nederlandse mobiele nummer vanuit Frankrijk naar een Frans vast of mobiel nummer, valt binnen de bundel.
  • Bellen met het eigen Nederlandse mobiele nummer vanuit Frankrijk naar een collega in Nederland, valt binnen de bundel.
  • Bellen vanuit Nederland met het vast of mobiele nummer naar een EU nummer, valt buiten de bundel. Uitzondering hierop vormen de Zakelijk Mobiel Bundel XL 2016 en Zakelijk Mobiel Onbeperkt (XL) 2016 abonnementen waar bellen en sms’en vanuit Nederland naar een EU nummer is inbegrepen.

Let op: Bellen naar nummers buiten de EU valt nooit binnen de bundel.

SMS dienst

Hoe stel ik SMS Notificatie in?

Er kan een notificatie van het bericht worden opgevraagd, of het bericht goed is afgeleverd. Dit kan worden opgevraagd door voor het bericht *0# te toetsen. Door dit commando gaan er 3 tekens van de 160 verloren, maar de ontvangende partij ziet dit commando niet terug in de ontvangen sms.

Er zijn een aantal mogelijke notificatie meldingen:

  • Bericht kan niet worden afgeleverd
  • Bericht wordt ook niet getracht nogmaals af te leveren
  • Bericht kan niet worden afgeleverd en zal op een later tijdstip worden afgeleverd
  • Ontvanger heeft mogelijk het toestel uit staan of is buiten bereik van het netwerk
Waarom kan ik geen SMS verzenden?

Hierbij kan het volgende nagekeken worden:

  • Staan de juiste instellingen in het toestel:
    • “Type bericht” moet op tekst of sms staan
    • Berichtencentrale nummer is +31 6 53 13 13 13
    • Antwoorden via dezelfde centrale moet uit staan
  • Is de in-, out- of conceptenbox niet te vol?

Raadpleeg KPN voor toestel specifieke instellingen en handleidingen.

Waarom kan ik geen SMS ontvangen?

Hierbij kan het volgende nagekeken worden:

  • Is de in-, out- of conceptenbox niet te vol?
  • Kan er van 1 klant niet ontvangen worden of van meerdere?
  • Staat “antwoorden via dezelfde centrale” uit?

Wij hopen u voldoende te hebben geïnformeerd over mobielgebruik binnen NL, de EU en de rest van de wereld. Mocht u een vraag hebben en/of een voordeeloptie geactiveerd willen hebben dan kunt u bellen met 088-2210800 optie 3 – 2 of mailen naar service@axoft.nl.

Axoft wenst u en de gebruikers een fijne vakantie!