Whatsapp met ons

Samenwerken anno 2022 – Vijf trends en slimme diensten die het mogelijk maken
Nieuws 18 januari 2022

Samenwerken anno 2022 – Vijf trends en slimme diensten die het mogelijk maken

De thuiswerktrend heeft voor veel veranderingen gezorgd. Een daarvan is de manier waarop jij en je collega’s met elkaar samenwerken. Dit verloopt anno 2022 voor een groot deel digitaal en op diverse manieren. Ook op afstand wil je het maximale uit deze samenwerkingen halen. Axoft-collega Wim Milder deelt vijf trends rondom samenwerken anno 2022 en hoe je hier succesvol invulling aan geeft.

Trend #1 – Teamvergaderingen verlopen steeds vaker digitaal

In 2022 bevindt de vergaderruimte zich niet langer op kantoor, maar digitaal. Even inloggen, en je hoort en ziet elkaar in een virtuele omgeving. Gebruiksgemak en de juiste functionaliteiten zijn dan wel zo handig. Microsoft Teams biedt alles wat je nodig hebt. Bellen, chatten, videovergaderen, schermdelen en integratie met je Office-apps; Teams maakt samenwerken simpel, intuïtief én leuk. Zorg wel voor goede headsets en webcams voor alle collega’s thuis. Dan is iedereen goed verstaanbaar én zichtbaar.

Trend #2 – Van direct naar online contact met collega’s

Voorheen zaten alle collega’s binnen dezelfde vier muren. Dat maakte direct contact eenvoudiger, bijvoorbeeld in het geval van vragen of klantverzoeken. Bij thuiswerken is dat een stuk lastiger, toch? Niet als je kiest voor cloudtelefonie. Via de presence information-functie heb je namelijk zicht op de bereikbaarheid van je collega’s. Je ziet meteen wie er beschikbaar is, waardoor je direct iemand spreekt en antwoord krijgt. Beter voor je klantcontact en beter voor de onderlinge samenwerking.

Trend #3 – Digitale vaardigheden maken steeds vaker het verschil

Succesvol samenwerken op afstand vraagt om de juiste digitale vaardigheden. Hoe sterker die skills, hoe zelfstandiger collega’s overweg kunnen met werkplekoplossingen. Dat gun jij je collega’s ook, toch? Ook dat verzorgen wij voor je, bijvoorbeeld via de Axoft-Academy. Hiermee bieden we online gebruikerstrainingen rondom Microsoft 365, cloudtelefonie en veilig werken. Je collega’s krijgen meer kennis en kunde, en daar profiteert iedereen van.

Trend #4 – Groeiende vraag naar gebruiksvriendelijk mobiel beheer

Thuiswerken vergroot de rol van smartphones en de apps daarop, zoals VaMo. Die toestellen en apps wil je natuurlijk makkelijk kunnen beheren en beveiligen. Zo houd je ze functioneel, én voorkom je mogelijk onveilig gebruik. Je regelt het eenvoudig met Axoft EASY MDM, de gebruiksvriendelijke beheeroplossing voor mobiele toestellen. Binnen enkele kliks update je apps, instellingen en security voor alle smartphones tegelijk. Makkelijker kan niet.

Trend #5 – Organisaties willen interne communicatie vereenvoudigen 

Hoe werkt die Office-functie ook alweer? Wat zijn de stappen voor het opzoeken van klantinformatie in het CRM-systeem? Hoe houd ik collega’s thuis op de hoogte van bedrijfsontwikkelingen? Ook op afstand moeten collega’s toegang hebben tot informatie die hen ondersteunt in hun werk. Een intranetomgeving is hiervoor ideaal, gevuld met de laatste nieuwtjes en bijvoorbeeld relevante werkinstructies en handleidingen. Zo’n omgeving bouw je eenvoudig met oplossingen als SharePoint. Zo laat je je collega’s op afstand toch weer een stukje makkelijker werken.

Veilig en makkelijk samenwerken doe je met Axoft  

Samenwerken anno 2022 moet gewoon makkelijk, veilig en efficiënt verlopen. En op een manier die past bij jouw organisatie, want geen bedrijf werkt hetzelfde. Ook daarvoor ben je bij Axoft aan het juiste adres. Wij kijken graag samen met jou naar de beste mogelijkheden voor jouw organisatie. Neem vandaag nog contact met ons op, en we helpen je graag verder.

Wim Milder – Business Development Directeur