Zes misverstanden over de cloud (en hoe het écht zit)
Bedrijven werken meer en meer vanuit de cloud. Dat is logisch, want deze werkplek biedt de flexibiliteit die past bij de zakelijke praktijk van vandaag. Toch heerst er onder sommige organisaties nog terughoudendheid. Want overstappen, dat is toch heel duur en ingewikkeld? Deze misverstanden zorgen ervoor dat er een hoop kansen blijven liggen. In dit artikel belicht collega Wim Milder zes mythes over de cloud en vertelt hij hoe de zaken écht in elkaar zitten.
1. Ik ben bang dat overstappen naar de cloud moeilijk en tijdrovend is
Plannen, configureren, migreren en adopteren; overstappen naar de cloud klinkt al snel erg ingewikkeld en tijdrovend. Ook dat hoeft niet zo te zijn. Axoft ondersteunt u namelijk volledig bij de overstap, van planning tot adoptie. U hoeft zelf niets te doen, maar weet wel zeker dat alles in één keer goed werkt en uw collega’s er direct gemakkelijk mee kunnen werken. Met andere woorden, overstappen naar de cloud is juist bijzonder eenvoudig.
2. Overstappen naar de cloud is duur
Overstappen naar de cloud klinkt rigoureus. Het kan overkomen alsof er flink moet worden geïnvesteerd in nieuwe IT. Dat is niet zo. Voor de complete cloudwerkplek, inclusief beheer, betaalt u een vast bedrag per maand. U hoeft dus geen cent te investeren. En vaak hoeft u uw bestaande IT, zoals uw netwerk, maar minimaal te updaten om in de cloud te werken. Zo beschikt u snel over een toekomstvaste IT-inrichting.
3. Data in de cloud opslaan is niet veilig
Werkt u in de cloud, dan wordt data doorgaans daar opgeslagen. In hoeverre heeft u zelf dan nog grip op security? Ook hierover hoeft u zich geen zorgen te maken. Clouddiensten moeten voldoen aan strenge securityregels, waardoor dataveiligheid gewaarborgd is. Is het nodig dat bepaalde data alsnog lokaal wordt opgeslagen, kan dat. Bovendien kunt u de security in veel gevallen uitbesteden, waardoor u 24×7 sterk beveiligd bent tegen online dreigingen zoals ongewenste indringers en ransomware.
4. Het beheer van de cloud lijkt me erg complex
De cloud verandert de manier van werken en daarmee de manier van beheren, toch? Dat klopt, maar dat maakt het beheer ervan alleen maar makkelijker. Vanuit een centrale omgeving update u apps en instellingen op afstand, zodat iedereen altijd met dezelfde updates werkt. U kunt er ook voor kiezen het beheer door Axoft te laten verzorgen. Daarmee bespaart u tijd en investeringen in eigen kennis, en weet u zeker dat u altijd up-to-date bent.
5. Ik ben bang dat ik het overzicht over mijn kosten kwijtraak
Stapt u over naar de cloud, dan neemt u alle onderdelen af bij Axoft. Dat is inclusief alle werkzaamheden die daaronder vallen, zoals beheer en onderhoud. Die kosten komen netjes op een factuur te staan. U zit dus nooit meer met meerdere aanspreekpunten, maar heeft alles in onderhoud bij één partij. Wel zo overzichtelijk, vindt u ook niet?
6. Technische problemen in de cloud kan ik niet zelf oplossen
U wilt ervan uit kunnen gaan dat u altijd productief kunt werken. Maar heeft u daar wel grip op, als u kiest voor werken in de cloud? Wees gerust; het risico op storingen is minimaal in de cloud. Cloudleveranciers bieden optimale dienstverlening met strenge garanties rondom uptime en security. U weet zeker dat alles op alles wordt gezet om een zo hoog mogelijke kwaliteit van dienstverlening te bieden, zodat u door kunt blijven werken.
Stap over met Axoft
Kiest u voor de cloud, dan kiest u voor aanzienlijke beheers- en kostenvoordelen. Die kans mag u eigenlijk niet laten liggen. Wij maken de overstap zo gemakkelijk mogelijk. Dat doen we met raad en daad, én op maat. Zo brengt u uw IT eenvoudig in lijn met de nieuwe zakelijke praktijk. Lees meer over onze Axoft EASY Cloud Werkplek of neem hier vrijblijvend contact met ons op.
Wim Milder – Business Development Directeur